Sprekers

Arno van der Hulst

Masterclass Smart CitiesBinnen Capgemini is Arno van der Hulst verantwoordelijk voor het domein User Experience of te wel de gebruikersbeleving. Daarnaast is hij Country Lead van Backelite Netherland, de global design agency van Capgemini.

In mijn rol van User Experience consultant help ik klanten met het (door)ontwikkelen van hun producten en diensten. Centraal hierbij staat de acceptatie van de oplossing bij de eindgebruiker. Dit betekent dat de gebruiker al vroeg in de ontwerpfase actief wordt betrokken. Het team waar Arno van der Hulst leiding aan geeft, heeft met politie.nl 2x op rij de award gewonnen van Website van het jaar (2015, 2016).

Zsolt Szabo

Masterclass Smart CitiesZsolt Szabo is sinds 2007 werkzaam bij Capgemini Nederland BV in de functie van Vice President. Daarvoor was hij ondermeer lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal en Directeur Informatiebeleid voor de Openbare Sector bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Voor zijn ambtelijke en politieke carriere vervulde hij meerdere directieposities bij bedrijven in de ICT sector. Heden richt Szabo zich met name op business development in de publieke sector.

 

Cor Molenaar

Masterclass Smart Cities

Cor Molenaar is directeur van het adviesbureau eXQuo consultancy en voorzitter van de Stichting Thuiswinkel certificering (thuiswinkelwaarborgmerk).

Daarnaast is hij Hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en adviseur van gerenommeerde bedrijven, zowel in de retail als de dienstverlening.

Hij is auteur van een aantal boeken w.o. Het einde van winkels?, kijken kijken anders kopen en op 15 verschijnt zijn nieuwste boek De kracht van platformstrategie, het is buigen of barsten.


Jack Mikkers

Masterclass Smart Cities

Jack Mikkers, burgemeester van Veldhoven, is bestuurslid van Stichting Brainport en als zodanig portefeuillehouder ‘Basics’ met onder meer wonen en werken in Brainport. Onlangs is de Nationale SmartCities strategie aangeboden aan premier Rutte en zal vanuit bestuurlijk perspectief toelichten welk pad bewandeld moet worden. Mikkers was voorzitter van de projectorganisatie die deze strategie met meer dan 180 partijen (triple helix samengesteld) heeft ontwikkeld.

Zijn stelling is dat niemand een dumb city wil zijn en er talrijke initiatieven van gemeenten zijn om zaken op een ‘slimme’ manier aan te pakken waarbij de focus moet liggen op thema’s als Veiligheid, Verkeersveiligheid en Big Data die doorvertaald moeten worden naar slimme oplossingen. Maar er moet meer samengewerkt worden tussen gemeenten onderling, maar met ook het bedrijfsleven en de wetenschap. “Steden bedenken graag zelf nieuwe plannen maar Nederlandse smart cities moeten onze gezamenlijke trots zijn.” De samenwerking moet concreet vorm krijgen door middel van tijdelijke experimenten. Mikkers pleit ervoor om in een zo vroeg mogelijk stadium die samenwerking op te zoeken. Hij noemt het bijzonder hoe hier in de regio al wordt samengewerkt door overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen, zoals het Living Lab-project op Stratumseind, waar bedrijven als Philips, Sorama, Atos, maar ook universiteiten van Eindhoven en Tilburg samen een systeem ontwikkelden om de sfeer te meten en eventueel bij te sturen - met als rode draad technologie. “De overheid kan zoiets niet alleen. Welke bestuurder had kunnen bedenken dat je met inzet van slimme innovaties op afstand kunt meten of er in Eindhovens bekendste uitgaansstraat een glas valt of gegooid wordt?”

Mark van Doorn

Mark van Doorn is design manager at Philips Lighting for the Retail & Hospitality segment. In this role he is responsible for driving design programs for improving the user experience of new propositions as well as existing products and systems. In addition he has led a number of city revitalization and smart city design projects which have a retail and hospitality focus over the past 2 years.

Mark started his career in 1999 when he joined Philips Research. He worked as a scientific researcher on ambient intelligence and user experience design working for the consumer electronics and later professional lighting businesses. He has published and presented at international conferences, is author of over 20 patent applications and received a PhD in industrial design at the Technical University of Eindhoven in 2009.In 2009 he joined Philips Retail Solutions as customer experience consultant to define, design and deliver multi-sensorial in-store experiences for external clients with measurable impact. From 2013 he joined Philips Lighting as design manager.